Спестете до 97 лв. от цената за хостинг в пакет с .EU домейн!

Историята на WordPress - най-използваният CMS днес!

WordPress е сред най-използваните системи за управление на съдържание (CMS). Според данни в мрежата, 63% от сайтовете, изградени с известна CMS, са базирани на WordPress или 41% от всички уебсайтове! Впечатляващо, нали!

В публикацията ще се върнем назад във времето, за да видим какъв е генезисът на платформата WordPress или как е започнало всичко. Освен преглед на историята на WordPress, ще проследим кога са се появили плъгините и темите и как са еволюирали във времето, за да бъде WordPress сега платформата, която познаваме.

Но преди да започнем нашето пътешествие назад във времето, нека дадем отговор на въпроса - какво всъщност е WordPress?

Какво е WordPress?

WordPress е система за управление на съдържание с отворен код с GPLv2 лиценз, което означава, че може да се използва или модифицира от всеки безплатно.

WordPress е създадена на PHP (абревиатура от Hypertext Preprocessor) в комбинация с MySQL (релационна система за управление на бази данни на Oracle) или MariaDB с поддръжка на HTTPS. Сред функциите на WordPress са плъгините и темите.

На практика чрез WordPress всеки може да създаде уебсайт, без да има каквито и да е познания по програмиране. Необходимо е да си изберете домейн и хостинг, а ако изберете споделен хостинг с cPanel от там директно можете и да инсталирате WordPress. Ако това Ви затруднява, винаги можете да потърсите съдействие от техническата поддръжка на хостинг компанията.

Преди да започне всичко - малко предистория

През 2000 г., в зората на 21 век, един самоук трийсетгодишен уебмастър - Мишел Валдриги членува в асоциация, посветена на съхраняването на корсиканския език. В тази връзка той се нуждае от подходяща платформа, в която да да създаде речник.

Мишел Валдриги, Кредит: https://thefrenchtouch.quora.com/

След като Мишел Валдриги вече има блог в Blogger, той търси по-добро решение и така създава първия си проект с PHP и MySQL - Blogger 2. Година по-късно, през 2001 г. се появява b2/cafelog - софтуер за публикуване на блогове с отворен код, написан на PHP в комбинация с база данни (MySQL). Съкращението b2 идва именно от Blog 2.

10 години по-късно на WordCamp Paris 2011, той споделя, че b2 се появява в резултат на неговото „желание да създаде свой собствен Blogger“ и е свързано със „слушането на „Song 2“ на Blur“ .

Проектът му стартира успешно и не липсват ентусиасти. Сред тях е Matt Mullenweg, млад американски саксофонист с никнейм „saxmatt“.

Май 2003: Валдриги се оттегля, но "saxmatt" поема щафетата

Уви, няколко месеца по-късно Валдриги се оттегля и изоставя проекта си b2/cafelog. Разочарованието за Mullenweg е голямо, но още по-голям е ентусиазмът му. Той не се отказва и решава да форкне b2 - да създаде нов софтуер от изходния код на b2. 

Речено - сторено. Mullenweg действа по своя план и така се ражда WordPress - официално стартира на 27 май 2003 г. с версия 0.7. Така 27 май е приет за официалния рожден ден на WordPress, а сега през 2023 г. ще отбележим 20 години от официалното стартиране на платформата.

Mullenweg споделя: „WordPress се роди от желанието да имаме елегантна, добре проектирана система за публикуване, създадена с PHP и MySQL и лицензирана под GPL“.

Зад тази CMS (система за управление на съдържанието), която ще остане в историята, стоят двама съоснователи:

  • Matt Mullenweg - популярен и като „saxmatt“
  • Майк Литъл - британски разработчик.

Първата версия на WordPress (0.7) e минималистична. Ето какво включва тя, според официалния уебсайт WodPress.org:

  • A texturize engine
  • Link manager
  • XHTML 1.1 compliant templates
  • A new administration interface
  • The ability to do manual excerpts and new templates

А ето и как е изглеждал WordPress 1.0 тогава:

Към момента b2 продължава да съществува под името b2evolution, но всички следи в имената на файловете на WordPress са заличени през декември 2003 г., като ​​„wp-“ заменя „b2“.

Michel Valdrighi, създателят на b2, подпомага WordPress до 2005 г., с което осигурява приемственост между двата инструмента.

От къде идва името WordPress?

За b2 вече уточнихме, че е препратка към Blogger и песен на британската рок група Blur, но нека видим откъде идва името WordPress? Негов автор е Кристин Тремуле - приятелка на Мат Мъленвег.

Тя споделя, че Mullenweg е искал името на платформата да има връзка с печатните медии или с печата в по-широк смисъл. Той е правил аналогия с революционното изобретение на Гутенберг през 15 век, основоположник на съвременното книгопечатане.

Така започва игра на думи - Written press + blogging = WordPress (или “Word Press”, ако трябва да е изписано правилно). WordPress е замислен, като аналог на печатна медия, която да овластява блогърите да пишат по теми, които са значими за тях.

Януари 2004: Стартиране на WordPress 1.0

Официалната версия 1.0 на WordPress реализирана на 3 януари 2004 г. Тя носи името на известен джазмен: Дейвис (Майлс Дейвис). Това едва ли ще Ви изненада, предвид страстта на Mullenweg по джаза.

WordPress 1.0 включва следните функции: 

  • Постоянните връзки - система от URL адреси, които могат да бъдат индексирани от търсачките, както и да бъдат пренаписани.
  • Поддръжката на няколко категории.
  • По-усъвършенстван процес на актуализиране.
  • Инсталиране в браузър.
  • Възможността за мигриране на уебсайт, създаден с друг инструмент (Blogger, Movable Type, Textpattern, b2 и т.н.), с помощта на скрипт.

Ето как е изглеждал интерфейсът:

Май 2004: Първите плъгини и Hello Dolly

Няколко месеца по-късно, на 22 май 2004 г., е пусната версия 1.2. “Mingus”. С нея дебют правят плъгините , които дават възможност към ядрото на WordPress да се добавят функционалности, без да се засяга кодът. Към момента в официалната директория има над 60 000 плъгина.

Първият плъгин е Hello Dolly. Той е създаден от Matt Mullenweg и все още се поддържа (добавя се с всяка инсталация на WordPress), но няма практическо приложение, а е по-скоро за забавление. Плъгинът извежда произволни текстове от песента на Луис Армстронг - Hello Dolly в горния десен ъгъл на на административния панел. 

Аз, а и много други го деинсталираме, след като започнем работа по WordPress сайт, но винаги се сещам за тази история и как е започнало всичко - tribute към създателите на WordPress.

Други новости в тази версия на WordPress са:

  • Автоматично създаване на миниатюри и миниатюри на изображения.
  • Шифроване на парола за подобряване на сигурността.
  • Поддържане на йерархия в категориите.
  • Разширено модериране на коментари.

Февруари 2005: Теми, статични страници и директория с плъгини

С „Версия 1.5" (Strayhorn) се появяват темите и опцията за статични страници, с което WordPress се подготвя да стане пълноценна система за управление на съдържанието (CMS).

Първата тема по подразбиране носи името Kubrick. Друга съществена нова функция е създаването на директория с плъгини, в която да си подават ръка разработчиците и потребителите

Декември 2005 г.: Стартира визуалният редактор (WYSIWYG)

Версията 2.0 на WordPress носи името „Duke“ и утвърждава WordPress като инструмент за създаване и поддържане на блогове. След няколко месеца разработване, визуалният редактор TinyMCE е интегриран в WP Core и се появява на екраните.

Визуалният редактор в WordPress е създаден от екипа на TinyMCE и разработчика Анди Скелтън. Той е с отворен код и дава възможност текстовете да се редактират онлайн, с възможност за преглед на промените в реално време (WYSIWYG, What You See Is What You Get) . 

Визуалният редактор е истинска революция в създаването на съдържание с възможност за качване на изображения, видеоклипове и файлове.

Междувременно се въвежда и постоянно кеширане (permanent caching) и нова система за потребителски роли. Появява се и плъгинът Akismet. който от тогава се инсталира по подразбиране в WordPress за борба срещу спама и нежеланите коментари.

2007, 2008 и 2009: Директория с теми

През 2006 г. не е реализирана нова основна версия, но през следващите две години - 2007 и 2008 г. се наваксва с по 3 основни актуализации, както следва:

  • Ella (2.1) носи името на джаз вокалистката Ела Фицджералд и въвежда нов потребителски интерфейс, автоматично запазване, автоматично коригиране и други функции.
  • Getz (2.2) носи името на саксофониста Стан Гец и въвежда джаджите.
  • Dexter (2.3) носи името на саксофониста Декстър Гордън и въвежда нова система за таксономия и известия за актуализиране, за да виждаме в административния панел, че е налична нова версия.
  • Brecker (2.5) носи името на джаз музиканта Майкъл Брекер въвежда нов административен потребителски интерфейс, появява се системата за уиджети и API за short code.
  • Tyner (2.6) носи името на джаз пианиста McCoy Tyner и дава възможност да се проследяват промените на страниците и публикациите.
  • Coltrane (2.7) носи името на саксофониста  Джон Колтрейн и идва с нов дизайн на админ панела и въвежда автоматично актуализиране.

През 2008 г. стартира и директорията с теми, чиито брой вече е над 10 000. За имплементирането на тази функционалност са били необходими почти 5 години и до момента е сред най-използванеите, заедно с директорията на плъгините.

През 2009 г., са реализирани 2 версии на WordPress:

  • Baker (2.8) носи името на известния тромпетист и вокалист Чет Бейкър - вгражда интегрирана програма за инсталиране на теми и предлага подобрения по отношение на скоростта на зареждане.
  • Carmen (2.9) носи името на aмериканската джаз певица Кармен Мерседес Макрей - позволява групови актуализации на плъгини, поддържа oEmbed, формат, който позволява да се интегрира съдържание от социалните мрежи чрез копиране на връзка от публикация.

Юни 2010: Различни видове публикации

През юни 2010 г. се реализира нова и много голяма актуализация на WordPress - Thelonius (WP 3.0) - 13-та по ред, в чието разработване участват 218 разработчика. Тя носи името на джаз композитора и пианист ,Тело̀ниъс Сфѝър Мо̀нк и въвежда различните видове публикации, за да може да се създава съдържание, различно от публикации и страници. 

Реализира се и възможност за управление на множество сайтове, чрез интегрирането на WordPress MU в WordPress Core. Тази multi-user версия на WordPress дава възможност да се създава мрежа от няколко блога с един и същи интерфейс.

Добавена е и нова тема по подразбиране, наречена Twenty Ten. Ето и изглед от нея:

2011: Административна лента (Admin bar) и темата по подразбиране Twenty Eleven

През 2011 са реализирани 3 основни версии, както следва:

  • Reinhardt (3.1) носи името на джаз китариста Django Reinhardt и въвежда административната лента, за да се  улесни управлението на сайта. В нея са разположени различните менюта.
  • Gershwin (3.2) носи името на известния композитор и пианист Джордж Гершуин и идва с нова тема по подразбиране (Twenty Eleven), подобрява администраторската лента и „прави WordPress по-бърза и по-лека CMS”.
  • Sonny (3.3) носи името на джаз саксофониста Sonny Stitt и подобрява потребителското изживяване за начинаещи, например с появата на „поздравителни съобщения и съвети за функции“.

2012 - 2017: Customization Tool, Media management и автоматични актуализации

През следващите години WordPress се усъвършенства с бързи темпове, като се реализират от две до четири големи актуализации годишно. Ето някои от по-значимите промени:

  • Customization Tool или Customizer, за прилагане на промените в реално време (WordPress 3.4 „Green“).
  • Media management на WP 3.5 “Elvin”.
  • Автоматични актуализации за поддръжка и актуализации на сигурността на WordPress 3.7 „Basie“.
  • Редизайнът на таблото за управление „с по-съвременен дизайн и нови векторни икони“ (WP 3.8 „Parker“). Този дизайн от декември 2013 г. все още е актуален почти десет години по-късно.
  • Добавена е поддръжка за oEmbed към публикациите в WordPress с усъвършенстван преглед (preview). Успешна е и интеграцията с REST API за комуникация с други сайтове и приложения (WordPress 4.4 “Clifford”).

2018 г.: WordPress вече не е просто платформа за блогове, а истински CMS - Революцията Гутенберг

През 2018 г. е въведен революционно нов редактор на съдържание, наречен Gutenberg, което обуславя трансформирането на WordPress от инструмент за блогове в система за управление на съдържание. 

Редакторът на съдържание носи името Гутенберг от Йоханес Гутенберг, изобретателят на печатарската машина през 15 век. Новият редактор на съдържание е вграден в ядрото на WordPress версия 5.0, нареченa „Bebo“.

Редакторът Gutenberg заменя редактора TinyMCE, имплементиран 13 години по-рано през от 2005 г. Gutenberg е приет с много критики и опасения, но очертава нуждата от  блокове - контейнери, в които да се добавя съдържание - текст, изображения, видеоклипове, аудио и т.н.) в публикациите и страници.

Въвеждането на новия редактор - Gutenberg има за цел да позиционира WordPress като алтернатива с отворен код на конкуренти като Wix или Squarespace. Следващите версии се фокусират върху подобряване на производителността на редактора, добавяне на нови функции (оформления, стилове) и въвеждане на нови блокове.

2020: Въвеждат се автоматичните актуализации за плъгини и теми

С WordPress 5.5 „Eckstine“ се интегрира директория с блокове на Гутенберг директно в редактора. Тази версия носи и други подобрения за сайтовете:

  • Скорост - с отложеното зареждане на изображения.
  • Търсене - с включване на XML карта на сайта по подразбиране.
  • Сигурност - с възможност за активиране на автоматични актуализации за плъгини и теми.

По тази версия са работили най-много сътрудници до момента - 805 човека. През 2020 г. за първи път е реализирана нова версия от 100% дамски екип -  WordPress 5.6 „Simone“, под ръководството на Джоузефа Хейдън Чомфоси, настоящият изпълнителен директор на WP.

Тази версия разширява автоматичните актуализации на WordPress Core при нови инсталации и въвежда с нова тема, предназначена за редактора на блокове: Twenty Twenty-One.

2021: HTTPS и управление на джаджи с помощта на блокове

През 2021 г. темпото на реализиране на нови актуализации се забавя - от 3-4 до „само“ две. С WordPress 5.7 „Esperanza“ се подобрява редактора на съдържание и се въвежда опция за преминаване от HTTP към HTTPS с един клик.

Версията WordPress 5.8 „Tatum“ е реализирана през юли 2021 г. с една основна промяна: управление на джаджи с помощта на блокове. Въвежда се и поддръжката на WebP формат, с цел намаляване тежестта на изображенията и подобряване на скоростта на зареждане на страниците.

2022: Пълно редактиране на сайта

Следващата революционна промяна след въвеждането на Гутенберг през 2018 г. е пускането на WordPress 5.9 „Josephine“ с внедряването на Full Site Editing (FSE). Чрез него можете да създавате и редактирате цялата структура на вашия сайт (включително горен колонтитул, долен колонтитул, меню и шаблони на страници, не само съдържанието), като използвате блоковете за редактор на съдържание.

С Full Site Editing - WordPress се доближава до сайт билдъри, като Elementor Pro или Divi Builder или дори до патентовани решения като Wix, Shopify или Squarespace.

За да се възползвате от Full Site Editing (FSE) е необходимо да активирате съвместима тема, както и да имате необходимите познания за работа.

Значими дати и етапи в развитието на екосистемата

Нека проследим и кои са най-значимите дати и събития в историята на WordPress

2005: Стартиране на Automattic

Компанията, която има най-голям принос за развитието на WordPress, подобно на Мат Мъленвег, е Automattic. Тя е създадена в Сан Франциско през 2005 г., когато Mullenweg е на 21 години, а сега дава работа на близо 2000 души в над 100 страни по света.

Името Automattic е първото име на нейния основател - Мат. Тази компания стои зад хостинг платформата WordPress.com, както и разбира се, зад софтуера на WordPress.org.

Освен WordPress.com, Automattic също притежава и: 

  • Akismet
  • Jetpack
  • WooCommerce
  • Tumblr
  • Gravatar
  • SimpleNote
  • DayOne, etc.

2006: Организиране на първия WordCamp в историята на WordPress

WordCamp е събитие на WordPress, организирано от местната потребителска общност, което събира фенове, ентусиасти и сътрудници на едно място. 

Първият WordCamp е организиран от Matt Mullenweg в Сан Франциско през август 2006 г. В личния си блог той дефинира концепцията на WordCamp така: „Eднодневна безплатна конференция в стил BarCamp с парти същата вечер. Ще има безплатно барбекю за обяд, тениски на WordPress и цял ден за дискусии между потребителите и разработчиците”.

С времето, събитията WordCamp стават все по-усъвършенствани и има символична входна такса, с която се покриват разходи по организацията.

От началото през 2006 г. до днес са реализирани над 1100 събития WordCamp на 6 континента, в 65 държави и 375 различни града. WordCamp Europe се провежда всяка година в различен град, както и WordCamp US. 

Поради пандемията - в изминалите години тук нямаше събития на живо, но през 2023 г. ще бъде първото присъствено събитие в България - WordCamp Sofia 2023 - на 22 април. Вече можете да закупите билет или да заявите желанието си да бъдете лектор.

2007: Придобиване на Gravatar от Automattic

Година по-късно, през октомври 2007 г., Automattic прави едно от значимите си придобивания: Gravatar - безплатна услуга, стартирала през 2005 г., чрез която потребителите могат да управляват своите аватари в мрежата.

Ако имате акаунт в WordPress, за да изберете своя снимка на профила, следва да я качите първо в Gravatar.

2009: Стартиране на WP Tavern

WP Tavern е най-четеният източник за новини за CMS. В него се отразяват новини и събития, пишат се рецензии на плъгини и теми и се дискутират ключови проблеми в екосистемата на WordPress. 

WP Tavern е основана през януари 2009 г. от Джеф Чандлър и е придобита през юни 2011 г. от компанията Audrey, зад която отново стои Matt Mullenweg.

2010: Фондацията WordPress вече управлява марката WordPress

През 2010 г. Mullenweg създава WordPress Foundation - организация с нестопанска цел, която да „гарантира безплатен достъп завинаги до софтуерните проекти, които поддържаме“.

Във връзка с това Automattic прехвърля собствеността върху марката и логото на WordPress на Фондацията, за да може тя да ги защити.

2014: Започва проектът The Five for the Future

През 2014 г. от Automattic съобщават, че ще отделят 5% от времето си на разработването на WordPress Core. Mullenweg призовава всички заинтересовани компании и лица да направят същото, като се присъединят към проекта, наречен „The Five for the Future“. Към момента броят участници е многократно по-голям.

2015: Automattic придобива WooThemes & WooCommerce

2015 година е ключова в историята на WordPress с едно от най-важните придобивания от създаването на Automattic (през 2005 г.), а именно на южноафриканската компания WooThemes. Редакция на плъгина WooCommerce дава възможност на WordPress сайтовете да бъдат трансформирани в онлайн магазини.

Чрез този ход WordPress вече не е само платформа за създаване на сайтове, но и на онлайн магазини, а целта според Мат Мъленвег е „хората да могат да продават по-лесно онлайн“.

WooCommerce има над 5 милиона активни инсталации и е най-популярният плъгин за електронна търговия в екосистемата на WordPress. Използва се в над 9 от 10 WP онлайн магазина. Това е и най-използваният инструмент сред милионите най-популярни сайтове за електронна търговия на планетата.

2019: Придобиване на Tumblr

Придобиването на Tumblr (платформата за микроблогинг) през лятото на 2019 г. е поредният значим ход за Automattic и WordPress, както от бизнес гледна точка, така и от гл.т. на служители (200) и потребители (475 милиона блога).

2021 г.: Придобиванията се увеличават

Развитието на екосистемата на WordPress е съпътствано от изкупувания, сливания и други придобивания, някои са мащабни, а други по-конфиденциални. В това отношение 2021 година е изключителна с 45 придобивания.

Ето и по-значимите от тях за екосистемата на WordPress:

  • Американският хостинг гигант GoDaddy придобива Pagely, популярен хостинг доставчик, специализиран в WordPress.
  • Awesome Motive, компания, собственост на Syed Balkhi (WPBeginner), придобива Easy Digital Downloads и всички плъгини, разработени от същата компания (Sandhills Development): AffiliateWP, Sugar Calendar, WP Simple Pay и Payouts Service.
  • Newfold Digital придобива Yoast SEO .
  • Automattic придобива Parse.ly , платформа за уеб анализи и оптимизиране на съдържанието.

А какво предстои?

Към момента WordPress все още е най-използваният инструмент в света за създаване на сайтове. 43,1% от сайтовете с най-много трафик са създадени с WordPress. WordPress категорично доминира на пазара, а конкурентите получават под 5% дял - Shopify (4,3% пазарен дял), Wix (2,3%), Squarespace (2%), Joomla (1,7%) и Drupal (1,2%).

Пазарният дял на WordPress расте в последните години, но растежът му леко се забави през първата половина на 2022 г. WordPress загуби 0,3% от пазарния си дял между март и април 2022 г. Дали това е изолирано събитие или тенденция, ще проследим през следващите месеци.

Въпреки това със сигурност WordPress няма да бъде изместен от позицията си на CMS номер едно за дълги години напред. Основните конкуренти на WordPress са самостоятелно хоствани SaaS решения като Shopify, Wix и Squarespace, подобно на Joomla и Drupal. 

Друга голяма заплаха за WordPress е Elementor. Най-популярният сайт билдър в екосистемата WordPress се разраства експоненциално, като се използва с над 7% от най-трафиковите сайтове.

Въпреки че Elementor се нуждае от WordPress, за да функционира, вече предлага своя собствена облачно базирана хостинг услуга, за да се доближи до модела на WordPress.com. Твърде възможно е в перспектива да се отдели от WordPress системата. 

Повече сътрудничество и повече езици

Целта на разработчиците е WordPress да бъде „софтуер, предназначен за всеки“, който „се фокусира върху достъпността, производителността, сигурността и лекотата на използване“.

В перспектива се планира по-голямата част от усилията на сътрудниците да бъдат съсредоточени върху Гутенберг. Първо се планират подобрения и промени в проекта FSE, който все още е в начален етап.

Предстои Gutenberg да навлезе във фази 3 и 4 от своята дългосрочна пътна карта. Фаза 3 ще се фокусира върху сътрудничеството чрез предоставяне на по-интуитивни функции за съвместно създаване на съдържание.

А фаза 4 ще бъде посветена на многоезичието, което трябва да бъде внедрено в ядрото на WordPress. Най-доброто предстои!

Jump.BG-премиум-хостинг-услуги-на-конкурентни-цени

Статия от Боряна Попова

Боряна обича технологиите и има афинитет към това - сложните неща да бъдат обяснявани просто и разбираемо, за да бъдат достъпни за повече хора. Има интереси и в областите AI, ML, SEO, копирайтинг, дизайн и др. С внимание към детайла и силата на думите, Боряна харесва нетипичните и нестандартни решения и обича да излиза out of the box.

Социални мрежи:
Още статии от автора

Абонирайте се за нашия бюлетин

С абонамента си получаваш повече актуални новини и нашите специални промо оферти

Абонирайте се за нашия бюлетин