BlackFriday с до 20% отстъпка

Невероятната история на Black Friday

Съвсем скоро ще започне струпването по магазините от купувачи, ще се появят “неустоими отстъпки” от търговците в онлайн магазините, увеличението на трафик в уеб сайтовете и многобройните незавършени покупки, защото наближава моментът от годината, в който “горещите” и “атрактивни” оферти са навсякъде около нас. Ето така можем да опишем предстоящия Черен петък.

В тази статия ще дадем отговорите на следните въпроси свързани с Черен петък: 

  • Защо този ден е наречен точно с термина “черен” петък? 
  • Какво показва статистиката през годините за печалбите по време на “Черен петък”?  
  • Какво трябва да знаете за Черния петък, ако имате онлайн магазин? 
  • Какво правят купувачите в дните преди Черен петък и по време на този ден.

Защо този ден е наречен точно с термина "черен" петък?

Black Friday или на български език “Черен петък” поставя началото си от културата на САЩ. Той е след Деня на Благодарността в САЩ, който винаги е в четвъртък. Денят на Благодарността започва да се отбелязва през 17 век, като е предназначен за отдаване на благодарност за благословената реколта и почит на приключващата година. Празникът се национализира през 1863г. по времето на Линкълн, който публично обявява, че честването му ще бъде в последния четвъртък на ноември. Всъщност, заради война в САЩ по това време, реалната национализация на празника става през 1870г.  

Историята за Деня на Благодарността не спира дотук, през 1939г. президентът Рузвелт прави опити да промени този ден. Търси начин как да стимулира икономиката и различни варианти за удължаване на пазаруването с цел повече приходи за търговците. Приоритет е било създаването на възможности за търговията в рамките на седмица. Така е и станало. Имало е промяна, Денят на Благодарността се е чествал през третия четвъртък на ноември. След две години президентът и Конгресът на САЩ обявяват Деня на Благодарността за национален празник в държавата като се отбелязва в последния четвъртък от месеца.

В историята е имало лоши събития, които са се свързвали с думата “черен” пред всеки ден от седмицата, което е контраст на фона на Черен петък. За да разберете какво имаме предвид, ще проследим няколко събития: 

Започваме с “черен” понеделник, годината е 1987, случва се срив на фондовата борса в Хонг Конг, засягащ Европа и САЩ

Черен вторник заради 29-ти октомври 1929г., тогава се случва крахът на Уолстрийт.

А черна сряда е на 16-ти септември 1992г., Великобритания излиза от Механизма на обменните курсове ERM заради срив на паунда. 

Черният четвъртък е началото на Голямата депресия, на 24-ти октомври през 1929г. 

Черен петък е заради причинения рязък скок и спад в цените на златото от Джей Гулд и Джеймс Фиск.

На 7-ми февруари 2009г. е отбелязана черната събота. В Австралия е имало множество пожари. 

“Черна неделя” до този момент не се свързва с лошо събитие, надяваме се това да остане така. 

Всъщност през 19-ти век, Денят на Благодарността поставя началото на сезона за пазаруване в САЩ. Маркетингът е започвал да се развива по това време. 

Собствениците на магазини са разбрали, че има различни начини, с които могат да привлекат вниманието на потенциални клиенти.  

Кампанията, която впоследствие се е превърнала в трациция, е парадът на Macy’s. Започнал е през 1924г. с идеята за коледен парад. 

Черен петък като термин се е изгубил през годините и не е бил използван. Употребен е бил чак след 100 години, но по различен повод. “Черен петък” за пръв път се споменава за периода след Деня на Благодарността, тази промяна е дошла от Филаделфия. 

Във всеки американски град, включително и Филаделфия, улиците били пълни с потоци от хора. Струпването по магазините и треската за шопинг продължавала и в петък след Деня на Благодарността. По това време във Филаделфия се очаквало голямо събитие - футболен мач между армията и военноморската флота. Това събитие щяло да бъде в съботата на настъпващия уикенд. Големият поток от хора на едно място било прекрасна новина за собствениците на магазини, но за полицаите лоша. Полицаите тогава не могли да се възползват от почивен ден за празника, а се наложило да работят извънредно, защото е било необходимо да се контролира тълпата. След тези събития, полицаите нарекли дните след Деня на Благодарността “черен петък” и “черна събота”. За тях тези дни били изключително тежки.

Полицаите направили връзката между Черен Петък и хаоса във Филаделфия, а с годините се увеличила треската за шопинг по магазините. Собствениците на магазини във Филаделфия искали да наложат промяна в името на дните след Деня на Благодарността като “Голям Петък” и “Голямата събота”. Но “Голям Петък” не се е наложил. А “Черен петък” все още бил свързан с лоши събития.

“Черен петък” се използва като такъв, какъвто е в наши дни, чак през 1980г. 

По това време не са били толкова напред  технологиите в сфери като счетоводство и финанси. Всяка една документация се е пишела на хартия. Положителните суми са били подчертавани или оцветявани в черно, а негативните в червено мастило.

Това, което се е случвало е било, че през повечето месеци от годината, търговците са работили на загуба. Печалбата им била по време на празничния сезон или веднага след Деня на Благодарността, като са я отбелязвали с черно мастило. През следващите години, черният петък станал доста популярен и пазаруването по това време от годината се увеличило.

В началото на 21-ви век най-много интерес за пазаруване имало в събота преди Коледа, от там нарекли деня “Супер събота”. Хората в САЩ и навсякъде по света пазарували коледни подаръци в последния момент. 

Денят Черен петък, който познаваме и днес, отнема първенството на така наречената “Супер Събота”.

Какво показва статистиката през годините за печалбите по време на "Черен петък"?

Според данни от Adobe Analytics' Digital Economy Index, потребителите в САЩ са похарчили 8,9 милиарда долара по време на Черен петък, през 2021г.  

От Adobe установяват, че 99,1 милиарда долара са били похарчени от потребителите в САЩ, от 1 до 28 ноември през същата година. 

Ройтерс съобщава, че през 2021г. Канадската компания за електронна търговия Shopify регистрира световни продажби от почти 2,9 милиарда долара в Черен петък, забелязва се увеличение с 21% в сравнение с 2020г. 

Приходите от онлайн продажби през 2020 г., по време на Деня на Благодарността и Черен петък, са на стойност около 14 милиарда долара, според данни от Adobe Analytics. Наблюдава се увеличени с  19% на база резултатите от 2019г. 

През 2019г., според данни на Adobe Analytics са похарчени 7,5 милиарда долара за онлайн продажби в деня на Черен петък, а в Деня на Благодарността сумата е около 4 милиарда.

Според Ройтерс, през 2017 г. в САЩ са спечелени $ 7.9 милиарда от онлайн продажби през периода на Черен Петък и Деня на Благодарността.

Между 2000г. има нарастване с 300% в онлайн покупките. Предпочитанията на потребителите да пазаруват онлайн е било факт. 

instagram

Какво трябва да знаете за Черен петък, ако имате онлайн магазин?

Има множество фактори, от които зависи успехът на дадена кампания за Черен петък в онлайн магазин. 

Един от важните фактори е вашият хостинг план, в който трябва да бъдете сигурни, че ще поеме идващия трафик от потребители, а и не само. Прегледайте на няколко пъти как се извършва поръчката във вашия сайт - безпроблемно ли е, колко стъпки трябва да направи клиентът, за да закупи вашия продукт, бързо ли преминава финансовата транзакция и т.н. Проследете целия процес, за да знаете, че всичко върви гладко и нормално. 

Обърнете внимание и на вашите рекламни послания, които пускате в социалните мрежи по време на кампанията ви за Черен петък, както и на самия CTA бутон. 

Ние, от Jump.bg, сме се погрижили в нашите хостинг планове, които предлагаме за потребителите ни да имаме неограничен трафик, както и брой файлове, известни още под наименованието - Inodes. По този начин вие можете да бъдете сигурни, че сайтът ви няма да спре да работи по време на очаквания висок трафик в седмицата на Черния петък. 

Ако в момента изпитвате затруднения с работата на вашия сайт - неговата скорост се забавя, притеснявате се, че няма да успеете да приемете високия трафик по време на Черен петък или ви се налага да заплатите висока цена за хостинг услугите си, разгледайте нашите 5 причини защо да прехвърлите сайта си в Jump.bg. 

Друг важен фактор е рекламната ви стратегия. От нея зависят приходите, които ще генерирате по време на Черния петък. Помислете за времевия период на вашите оферти, това е важно, за да подготвите стратегията от гледна точка на канали за комуникация, дизайни и копирайтинг. Обмислете правилно какъв бюджет ще заложите, като това могат да бъдат 20% от приходите ви за предните месеци. Подгответе по-рано триковете, които ще използвате - намаление на всички продукти, на определен продукт или различни ценови отстъпки за всички продукти. Обърнете внимание и на дизайните, които създавате не само за рекламите, но и във вътрешните страници на уеб сайта - трябва да имате открояващ се CTA бутон, различни цветове, общи условия и т.н.

Какво правят купувачите в дните преди Черен петък и по време на този ден

Голяма част от потребителите, които очакват този последен петък от ноември, правят задълбочено проучване за цените на стоките, които искат да си закупят. Влизат през няколко дни в сайта, ще прочитат ревюта, а вие сигурно ще им пускате рекламни кампании с цел ремаркетинг, но покупката ще бъде отлагана, докато вие не намалите съответния продукт. Бъдете много внимателни с цената, която определяте, защото потребителите ще знаят каква е била нейната стойност преди промоцията. 

Някои от потребителите пазаруват много емоционално по време на кампанията за Черен петък, но в повечето случаи това не е напълно вярно, защото всички са подготвени за големи намаления, имат определен бюджет и отдавна знаят върху какво да акцентират по време на пазара си. Можете да използвате стратегията и да добавите в края на техния потребителски път, когато са на финалната стъпка или т.н. checkout да им добавите съпътстващи продукти с голяма отстъпка, които те да добавят в покупката си. По този начин ще успеете да увеличите оборотите си по време на Черен петък, а вашите потребители ще останат доволни от полученето намаление и полезни продукти . 

#Jumpсъветва

Използвайте силата на имейл маркетинга, като го включите във вашата рекламна стратегия. Можете да изпратите имейл към всички ваши клиенти, като им разкажете за сегашните ви промоции, както и да им предложите персонализирана отстъпка само и единствено за тях. По този начин ще ги накарате да се почувстват специални.

Независимо дали предлагате към вашите потенциални клиенти продукт или услуга, имайте предвид, че отношението към клиентите на всеки един етап от тяхното потребителско преживяване - виждане на бранда в социалните мрежи, писането на ефективни послания, даването на полезно съдържание, комуникация с тях дали през чат бот или имейл, винаги трябва да бъде фокусирано върху личната нужда на клиента с отношение и внимание. 

Надяваме се, че проследяването на историята, свързана с Черен петък е била също толкова вълнуваща и за вас. Събитията от миналото ни рефлектират върху нашето настояще, като продажбените и маркетинговите подходи, създадени още тогава са валидни и до ден днешен. Сега, когато правите своите поръчки по време на този период от годината, надяваме се, че ще ви хрумва по някои факт от нашата статия.

Абонирай се за нашия бюлетин и получавай актуални новини и специални промо оферти

Статия от Bojidara Tsoncheva

Божидара с размах владее performance маркетинга и анализите в Google Analytics. Споделя, че писането е нейната страст от дете, а дигиталния маркетинг втора любов, в която се влюбва преди няколко години. Благодарение на нея, потребителите на Jump.bg, ще получават винаги актуална и полезна информация в блога, подбрана с грижа и внимание от нея. Извън работната среда, ще я видите да чете стихосбирки и да споделя моменти с любимите си приятели.

Социални мрежи:
Още статии от автора

Абонирай се за нашия бюлетин

С абонамента си получаваш повече актуални новини и нашите специални промо оферти

С натискането на бутона "Абониране", вие се съгласявате предоставените от вас лични данни да се обработват за целите на абонамента спрямо нашата Политика за поверителност.